samenvatting VIA 6 akkoord

Samenvatting akkoord VIA 6-middelen

Zesde Vlaams intersectoraal akkoord (VIA 6)

 

Goedkeuring: 30 maart 2021

Duurtijd: 1/01/2021-31/12/2025

 

Volledige tekst:

https://www.vvsg.be/Leden/Welzijn/VIA6%20-%20definitief%20-%2020210330.pdf

Opmerking: onderstaande samenvatting focust enkel op openbare zorg. Maatregelen voor private sector zijn niet opgenomen.

 

Luik 1: Voorakkoord VIA 6 (24/11/2020)

  • 3 doelstellingen:
    • Aantrekkelijkheid van de loons- en arbeidsvoorwaarden verbeteren (koopkracht)
    • Verminderen van de werkdruk door extra personeel
    • Zorgen voor (zij-)instroom

 

  • Wie?
    • Heeft betrekking op 179.718VTE
    • Vlaamse erkende, vergunde en gesubsidieerde ondernemingen en personeelsleden binnen deze domeinen:
      • Klassieke VIA sectoren: gezins- en bejaardenhulp, opvoedings- en huisvestingsdiensten, maatwerkbedrijven, welzijns- en gezondheidssector, socio-culturele sector, lokale diensteneconomie, werkgevers persoonlijke assistenten PVB.
      • Geregionaliseerde zorgsectoren: PVT, ouderenzorg, revalidatievoorzieningen, beschut wonen, palliatieve zorg.

 

  • Budget:
    • 527 miljoen euro over 5 jaren
    • Jaarlijks recurrent 50miljoen voor extra personeel
    • Kinderopvang:
      • koopkracht +4.5%= 16.390.424euro
      • Budget kwaliteit, meer personeel, andere maatregelen: 10.944.640euro
    • Ouderenzorg:
      • koopkracht +6%= 119.995.550euro
      • Budget kwaliteit, meer personeel, andere maatregelen: 30.568.590euro
    • Beschut wonen:
      • koopkracht +6%= 2.772.535euro
      • Budget kwaliteit, meer personeel, andere maatregelen: 653.977euro
    • PAB/PVB:
      • koopkracht +4,5%= 3.072.911euro
      • Budget kwaliteit, meer personeel, andere maatregelen: 1.177.495euro

 

  • Koopkrachtmaatregelen:
    • Concurrentie vermijden door invoering IFIC (functieclassificatie en loonhuis)
      • Ontschotting tussen aanbieders (privé/vzw/openbaar)
      • Harmonisering

 

  • Kwaliteitsmaatregelen, extra personeel en andere maatregelen:
    • Kwalitatieve verbeteringen van de arbeidsvoorwaarden: werkbaarheid, stressbestrijding, balans werk-privé, …)
    • Inzet op zij-instromers en aangepast opleidingstraject (project 600, …)
    • Instroom vanuit hoger onderwijs makkelijker maken door het vereenvoudigen om te schakelen tussen zorgverwante opleidingen.
    • Uitkanteling uit de VIA7 middelen (sterk gerelateerd aan personeel lokale besturen)
    • Focus op harmonisering van statuten in kinderopvang, gezinszorg en sector personen met beperking: 3,6miljoen euro voorzien voor kinderopvang.

 

  • Uitbreidingsbeleid, relanceplan "Vlaamse veerkracht" en VESOC-akkoord "Alle hens aan dek"
    • Vlaamse Veerkracht:
      • 562,5miljoen euro middelen (naast VIA-middelen):
      • Conversie ROB naar RVT: jaarlijks 100miljoen euro
        • 2021: volledig voor bijkomende tewerkstelling, te bekomen door:
          • Aanwervingen
          • Verhogen contractuele arbeidsduur
          • Combinatie van beiden
          • Procedure lokaal sociaal overleg wordt verfijnd.
          • Ouderenzorg:
            • 131 miljoen euro nog te besteden tegen 2024
            • 2020: 9miljoen euro aangewend
          • Kinderopvang:
            • 49 miljoen euro tegen 2024
            • 2020: 9miljoen euro aangewend
          • Personen met een handicap:
            • 230 miljoen euro tegen 2024
            • 2020: 40miljoen euro aangewend
    • Vlaamse veerkracht en VESOC:
      • 263miljoen euro voor welzijn, volksgezondheid, gezin en armoedebestrijding
      • Verdere digitalisering: 55miljoen euro (Belrai, VBS, e-dossier, …)
      • Mentaal welzijn, armoede, opleiding, zij-instroom, financiering WZC, … : 208miljoen euro
    • Verder onderzoek naar toegang tot deze middelen voor sociale ondernemingen.

 

Luik 2: Intersectorale (kwaliteits)maatregelen (private en publieke sector)

  • Werkbaar en wendbaar werk:
    • Structureel thuiswerk/telewerk:
      • Stimuleren van thuiswerk
      • Intersectoraal kaderakkoord in de maak via protocol voor de lokale sector (bijlage II.2 akkoord
    • COVID-19 en andere gezondheidscrisissen:
      • Actueel preventieplan (stockbeheer-vorming-samenwerkingsverbanden)
      • Vaccinatie (sensibilisering)
    • Vorming:
      • Vormingsbeleid op niveau van bestuur, voorziening en dienst
      • Alle werknemers
      • Opvolging in lokaal sociaal overleg
      • Algemeen kader wordt verder uitgewerkt
    • Omgaan met agressie/structurele uitbouw van het kennis- en expertisecentrum ICOBA:
      • Omgaan met agressie opnemen in beleidsvisie- en plan.
      • Omzetten in concrete maatregelen: preventie, interventie, nazorg en herstel
        • Gedragscode
        • Registratie incidenten
        • Opvolging incidenten
        • Interventieprotocol
        • Materiële en organisatorische aanpassingen
        • Opvang- en herstelmaatregelen
    • Kwaliteitsvolle loopbanen:
      • Verder te onderhandelen: verlofregelingen, work-life balance, werkbaar werk, eindeloopbaan, compenserende tewerkstellingscapaciteit, verhoging werkdruk van jongere werknemers, …
      • Moet klaar zijn voor 30 juni 2023
    • Intersectorale samenwerking en multi-inzetbaarheid:
      • Drempels wegwerken voor multi-inzetbaarheid van werknemers door aanpassing erkennings- en subsidiereglementering en loon- en arbeidsvoorwaarden
      • Studie door steunpunt WVG
      • Moet klaar zijn in 2022
    • Hogere jobtime en minder deeltijdsen:
      • Voorrang geven aan uitbreiding uren van deeltijdse werknemers die reeds in dienst zijn
      • Als de werknemer hiervoor kandideert, moet  hij schriftelijk worden verwittigd als zijn uren niet worden uitgebreid.
      • Verdere modaliteiten tegen 31 december 2021.
    • Jaarlijks recht op 3 weken aaneensluitend vakantie:
      • Iedereen recht op 3 weken aaneensluitende vakantie
      • Protocol: zie bijlage III.2
    • Werkbaarheid:
      • Werkbaarheidsmonitor:
        • Werkdruk actief monitoren
        • Sociale partners gaan na op welke manier dit kan worden geïntegreerd in de bestaande werkbaarheidsinstrumenten
        • Extra personeel:
          • Opvolging in lokaal sociaal overleg:
            • Werkgever verschaft voorafgaand info over de inzet van het budget vanuit VIA6
            • Recurrent overleg over bijkomende personeelsinzet
            • Sectorale monitoring van de bijkomende tewerkstelling vanuit VIA6
              • Jaarlijkse evaluatie via centrale evaluatiegroep (Vlaams niveau)
              • RSZ-info wordt als monitoringstool gebruikt.

 

  • Werkbaar en wendbaar werk:
    • Ondersteuning bij implementatie IFIC
      • Verloning openbare sector: huidige basis "krachtlijnennota Kelchtermans" (1993), gebaseerd op:
        • diploma's
        • anciënniteit
        • Toekomst: IFIC, gebaseerd op:
          • functie-inhoud
          • verantwoordelijkheden
          • Ommezwaai voor lokale besturen!
          • Uitrol 2021
          • Ondersteuning door vzw IFIC: https://www.if-ic.org/nl (1.250.000euro voorzien voor ondersteuning)
          • Extra middelen voor GSD-V van 500.000euro (besturen kiezen zelf hoe ze deze aanwenden)

 

  • Zij-instroom en doorstroom:
    • Instroom en beeldvorming in de sector verbeteren
    • Onderzoek of bestaande opleidingsprojecten kunnen uitbreiden
    • Middelen van de sociale Maribel aanwenden voor zij-instroom
    • Onderzoek naar mogelijkheden hoe contract van onbepaalde duur kan worden aangeboden aan wie met succes een kwalificerend traject heeft gevolgd.

 

  • Digitalisering en innovatie in functie van de relance:
    • Digitalisering geen doel op zich
    • Moeten kwaliteit van de zorg, welzijn en dienstverlening ondersteunen en verhogen
    • Sectorconvenant lokale besturen (monitor van digitale competenties van de werknemers van de Vlaamse overheid en lokale besturen) kan hierbij ondersteunend zijn.

 

Luik 3: Sectorale koopkracht- en kwaliteitsmaatregelen

  • Kwaliteitsmaatregelen, extra personeel en andere maatregelen
    • Versterking van de sector Personen met een Handicap
      • Multifunctioneel centrum residentieel:
        • Per residentiële cliënt versterking van 0,037VTE
        • Doel: meer vraaggestuurde en kwaliteitsvolle ondersteuning geven die aansluiten bij de zorgvraag van de gebruikers, in kleinere leefgroepen.
        • Multifunctioneel centrum -mobiel, ambulant en dagopvang:
          • 30VTE extra
          • Doel: werkdrukverlaging, niet voor uitbreiding capaciteit.
    • Kinderopvang:
      • Éénmalige koopkrachtverhoging door verhoging eindejaarstoelage 2020 (3,6%)
      • 2021 ev: eindejaarstoelage +3,6%
      • IFIC: afstemming barema's, invoering van barema dat nauw aansluit met een barema op niveau C
      • Uitbetaling van middelen gebeurt via GSD-V
      • Kwaliteitsmaatregelen en extra personeel:
        • Evolutie subsidiegroeipad groepsopvang Trap 2B naar Trap 2A. Subsidietechniek is afhankelijk van vergunningstype en subsiedietrap. Groepsopvang schoolkinderen: subsidiebedrag per plaats.
        • Inzet op competentieversterking van de kinderbegeleiders door 264 VTE coachen op de werkvloer (waarvan 95VTE voor publieke sector). Bijzondere aandacht naar startende begeleiders en doelgroepmedewerkers.
        • Middelen worden ingekanteld en uitbetaald door Agentschap Opgroeien
    • Lokale dienstencentra:
      • Hogere subsidie dan huidige 33.265,28euro, verhoging met 4.961,77euro
      • Moet ingezet worden voor extra personeel, of in kader van externe expertise (bijvoorbeeld opmaak van een buurtanalyse)
    • Publiek geregionaliseerde zorgsectoren (bijvoorbeeld WZC)
      • Koopkrachtmaatregelen:
        • Éénmalige koopkrachtverhoging door verhoging eindejaarstoelage 2020:
          • Variabel gedeelte tot 3,6%
          • Forfaitair gedeelte tot 1.288,43euro
          • 2021 ev: eindejaarstoelage idem als 2020
          • Implementatie IFIC:
            • Streefdatum: 1 oktober 2021
            • Terugwerkende kracht naar 1 juli 2021.
          • Kwaliteitsmaatregelen, extra personeel en andere maatregelen:
            • Middelen voor RVT-reconversie:
              • 100miljoen wordt onmiddellijk ingezet om werkdruk te verlagen door conversie van ROB- naar RVT-bedden.
              • Middelen vanaf 2021 volledig inzetten door:
                • Aanwervingen
                • Verhogen van de contractuele arbeidsduur
                • Combinatie van beide
                • Procedure lokaal sociaal overleg uit VIA 5 wordt verfijnd.
                • Middelen voor kwaliteitsmaatregelen, extra personeel en andere maatregelen:
                  • 15.391.796euro in openbare sector
                  • Inzet middelen:
                    • Bijkomend personeel door RVT reconversie:
                    • Vanaf 1 juli 2021: RVT-personeelsnormen naar ROB voor de zwaar zorgbehoevenden in ROB (B-C-Cd-profielen)
                    • Aanwervingen moeten gebeuren om te blijven voldoen aan de hogere personeelsnormen
                    • Financiering:
                        • 1 juli 2021 tot 31 december 2022 via tijdelijk deel Z in forfait.
                        • Vanaf 1 januari 2023 opgenomen in basistegemoetkoming (basis referentieperiode 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2022)
                        • Idem voor kortverblijven! Worden ook als RVT aanzien (B-C-Cd), geïntegreerd in reactivering (1,4FTE per30kortverblijvers)
                        • Overzicht financiering RVT-conversie:
                          • Deel A1, personeelsomkadering per 30 bewoners

 

  • Delen A2, E1 en E2 in basistegemoetkoming:
    • Financiering deel A2 stijgt evenredig met A1, zolang tewerkstelling effectief ingevuld wordt.
    • E1: functiecomplement hoofdverpleegkundigen: aantal stijgt. Idem E2, baremiek anciënniteit 18jaar diensthoofd.
    • Tijdelijk via deel Z

 

  • Budget kwaliteitsmaatregelen, extra personeel, andere maatregelen:
    • Versterken van zorg voor personen met (beginnende) dementie:
      • Vanaf 1 juli 2021: optrekken personeelsnorm per 30 bewoners met dementie (D) tot 9VTE/30 bewoners in D
      • +2,55VTE per 30 bewoners D
      • Versterking inzet extra zorgpersoneel (bovennorm deel A2)
        • Vanaf 1 juli 2021: optrekken bovennorm van 13,5 naar 15%
        • Deel A2 is flexibel en facultatief => reactivering, maar wel medewerkers op vloer of hun eersten in lijn.
        • Meer flexibiliteit in de inzet binnen de personeelsnorm
          • Budgetneutraal
          • Flexibiliteit op verpleegkundige norm blijft op 30%, maar:
            • Gelijktrekken loonkost verpleging en reactivering (geen sanctie meer omdat er reactivering ingezet wordt)
            • 1VTE verpleging kan vervangen worden door 1,2VTE zorgkundige
            • Bijsturing in 2022 of 2023
            • Norm kiné/ergo/logo en norm reactivering wordt samengevoegd. 20diploma's in de welzijnssector komen in aanmerking voor reactivering (p84)
            • Sociaal overleg mbt maatregelen:
              • Keuze om dagprijs te verlagen of verlies te werken valt weg. Enkel bijkomende tewerkstelling komt nog in aanmerking.
              • Voorafgaand info verschaffen van de te besteden middelen, onderscheid maken tussen middelen omzetten RVT en kwaliteit.
              • Recurrent overleg
              • Personeel dat extra werd aangeworven de laatste 6 maanden, kan in aanmerking komen als bijkomende tewerkstelling
              • Wat indien het WZC niet voldoet aan de verhoogde personeelsnormen op 1 juli 2021?
                • Aanwervingsplan opmaken
                • Overheidsfinanciering IFIC-meerkost:
                  • Wordt vanaf 1 januari 2023 geïntegreerd in de basistegemoetkoming zorg.
                  •  Idem voor deel K (ondersteunend personeel)
                  • Systeem blijft tot het moment dat persoonsvolgende financiering op basis van Belrai in voege treedt.

 

Maatschappelijke zetel: Bruisbeke 36 - 9520 Sint-Lievens-Houtem - 053/59 32 20 - info@dotzorg.be